۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
کارگاه بین المللی رتبه بندی یو‌آی‌گرین متریک

کارگاه بین المللی رتبه بندی یو‌آی‌گرین متریک دانشگاه های جهان برگزار شد

کارگاه بین المللی رتبه بندی یو‌آی‌گرین متریک دانشگاه های جهان برگزار شد

کارگاه بین المللی رتبه بندی یو آی گرین متریک دانشگاه های جهان با عنوان "ارتقای شاخص های پایداری و مدیریت سبز در دانشگاه ها" پنجم مردادماه 1400 به صورت مجازی و به میزبانی مشترک دانشگاه های تربیت مدرس و زنجان برگزار شد.

در این کارگاه که متخصصان دانشگاههای ایران، مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، دانشگاه اندونزی و نمایندگان یو آی گرین متریک حضور داشتند، سخنرانان در مورد اهمیت و جایگاه مدیریت سبز در دانشگاهها و همچنین دستاوردهای سبز دانشگاهها به ایراد سخنرانی پرداختند.
این کارگاه با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه زنجان، اداره کل نظارت بر طرح های عمرانی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شبکه رتبه بندی یو آی گرین متریک دانشگاههای جهان و دانشگاه اندونزی برگزار و با سخنرانی دکتر محمد تقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس، دکتر سید محسن نجفیان رییس دانشگاه زنجان و دکتر ریری فیتری ساری (Prof. Riri Fitri Sari) رییس یو آی گرین متریک آغاز و در سه پنل تخصصی ارائه شد.
در پنل اول پرفسور گوناوان تجاجونو (Prof. Ir. Gunawan Tjahjanto) متخصص تحقیق و توسعه در دانشگاه اندونزی و شبکه یو آی گرین متریک راجع به شاخصهای رتبه بندی گرین متریک و تغییرات صورت گرفته در پرسشنامه نسبت به سال گذشته، دکتر جمشید اسماعیلی مدیرکل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم در مورد سیاستها و استراتژی فعلی و آتی مدیریت سبز در دانشگاههای ایران و دکتر اسماعیل کرمی دهکردی عضو هیئت علمی دانشگاه و مرجع ملی و رئیس کمیته ملی ارتباطات، آموزش و آگاهی بخشی عمومی کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل در ایران راجع به وضعیت دانشگاههای ایران در رتبه بندی یو آی گرین متریک سخنرانی کردند.
در پنل دوم دکتر مهدی مقیمی مدیر نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه زنجان در خصوص تجربیات حاصله از ایجاد پردیس سبز و پایدار در دانشگاه زنجان، دکتر مهران زینلیان دبیر شورای سبز دانشگاه اصفهان در مورد طرح جامع دانشگاه اصفهان برای ایجاد یک پردیس سبز پایدار و دکتر آرش رضائی مسئول دبیرخانه شورای راهبری سبز دانشگاه تربیت مدرس راجع به دستاوردهای دانشگاه در حوزه مدیریت پسماند به ایراد سخنرانی پرداختند.
در پنل آخر نیز دکتر علی فرزی مدیر روابط بین الملل دانشگاه حکیم سبزواری در خصوص توسعه پایدار در این دانشگاه با تمرکز بر دانشگاه سبز در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی، دکتر سید یاسر بنی هاشمی دبیر شورای سبز دانشگاه فردوسی مشهد راجع به توسعه حمل و نقل سبز در این دانشگاه و دکتر مجید منعم زاده معاون پژوهشی دانشگاه کاشان در مورد بهینه سازی منابع آب و تصفیه فاضلاب به منظور کاهش مصرف آب و مدیریت فضای سبز در این دانشگاه سخنرانی نمودند.
این کارگاه با سخنرانی پایانی مشترک دکتر اسماعیل کرمی دهکردی و دکتر ریری فیتری ساری خاتمه یافت.
گفتنی است رتبه بندی یو آی گرین متریک (UI GreenMetric) ، ابتکاری از دانشگاه اندونزی است که در سال 2010 برای ارتقا پایداری در موسسات آموزش عالی، همچنین برای سنجش سیاست پایداری و تسهیل مقایسه بین آنها در سراسر جهان راه اندازی شده است واین امکان را به دانشگاه ها می دهد تا تجربیات و بهترین روش ها را در مورد مسائل پایداری به اشتراک بگذارند. این رتبه‌بندی هم اکنون از شش محور کلیدی زیرساخت، انرژی و تغییرات آب و هوا، مدیریت پسماند ، مصرف آب، حمل و نقل و آموزش برای رتبه‌بندی مؤسسه‌ها استفاده می‌کند. نظام رتبه بندی گرین متریک، برنامه های خود را با مطالعه سایر نظامهای رتبه بندی مانند تایمز، کیواس، شانگهای و وبومتریکس توسعه داده است. در حال حاضر بیش از 900 دانشگاه در جهان عضو این رتبه بندی هستند و دانشگاه تربیت مدرس در اولین حضور خود در سال 2020 موفق به کسب رتبه 580 گردید.

 منبع:  https://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&fkeyid=&siteid=11&pageid=28293&newsview=15514
تاریخ:
1400/06/28
تعداد بازدید:
958
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
E-mail:green-ui@dean.ui.ac.ir
تلفن: 2775-37932754 تلفکس: 37932776
Powered by DorsaPortal